7.12.2016

 | Teksti: Kati Ahtiainen 

| Kuvat: Vesa Tyni

Marianne Falck-Hvilstafeldt: Maailmaa voi parantaa digipalvelu kerrallaan

Aloitin syyskuussa Isännöintiliitossa digitaalisten palveluiden kehittäjänä. Isännöintiliiton- tarjoamista palveluista yhä useammat ovat tulevaisuudessa digitaalisia. Sparraamme isännöintiyrityksiä digiaikaan siirtymisessä ja vaikutamme osaltamme asiantuntijoina asumisen digitaalisten palveluiden kehittymiseen.

Miten valtio-oppineesta tuli digipalveluiden kehittäjä?

Olen ollut aina kiinnostunut uusista asioista ja haasteista. Päädyin ensin viestinnän pariin vähän kuin sattumalta, kun menin ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen kesätöihin sanomalehti -Suomenmaahan ja jäin sinne muutamaksi vuodeksi opintojen ohessa. Viestintähommat veivät mielenkiintoisina mukanaan yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta kiinnostuneen ja valtionvirkamiehen urasta haaveilleen. Viestintä ja markkinointi ovat muuttuneet valtavasti viime vuosina, ja siinä samassa myös alan ammattilaisten työ. Sain edellisessä työpaikassani Suomen Ekonomeissa mahdollisuuden kehittyä nopeasti ammatillisesti verkkoviestijästä isojen digiprojektien projektipäälliköksi. Vastasin laajasta digipalvelusalkusta ja toteutin digiviestintää ja -markkinointia esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, verkossa ja markkinointiautomaation keinoin.

 

Mitä hyötyä yhteiskunta-alan koulutuksesta on työssäsi?

Koulutukseni on antanut minulle hyvän yleis-sivistyksen. Olen oppinut ajattelemaan isosti mutta huomioimaan myös merkitykselliset yksityis-kohdat. Ymmärrän asioiden ja ihmisten taustoja ja pienempiä kokonaisuuksia osana suurempaa systeemiä ja yhteiskuntaa. Nämä taidot ovat auttaneet projektinhallinnassa, jossa täytyy kyetä näkemään, missä ovat kriittiset kohdat, kuinka niihin voidaan vaikuttaa ja miten saadaan ihmiset mukaan yhteiseen tekemiseen. Jos ymmärtää isojen systeemien (kuten valtion tai kv. järjestelmän) toimintaa, ei ole mitään esteitä ymmärtää digipalveluiden toimintalogiikkaa. Valtio-opin opinnot ovat antaneet eväät nähdä isoja muutostrendejä ja niissä piileviä mahdollisuuksia. Digitalisaatio on ennen kaikkea tekemisen, kulttuurin ja johtamisen muuttamista. Maail-maa voi parantaa myös digipalvelu kerrallaan.

 

Miten digitalisaatio näkyy arjessasi?

Käytän aktiivisesti eri digipalveluita, mutta toisinaan saatan myös hoitaa asioita perinteisemmillä tavoilla, tilanteesta riippuen. Digi ei ole minulle mantra, vaan haluan käyttää toimivia ja hyvin palvelumuotoiltuja palveluita. Käytän arjen helpottamiseen ja esimerkiksi liikkumiseni mittaamiseen muutamia sovelluksia. Olen aktiivinen sosiaalisessa mediassa. Perheessämme kulutetaan pääosin suomalaista ja ruotsalaista mediaa erityisesti digitaalisesti verkon tai mobiilisovellusten kautta. Itse luen päivän Hesarini pelkästään digisovelluksessa. Äitinä suhtaudun lasteni digipalveluiden ja sosiaalisen median käyttöön rohkaisevasti mutta kuitenkin riskit tunnistaen ja opastaen.
1999 Kansanedustajan avustaja

2001 Valtio-opin opinnot alkoivat, Helsingin yliopisto

2002 Suomenmaa politiikan toimittaja

2004 Paluu eduskuntaan kansanedustajan avustajaksi

2005–2009 Toimittajan ja viestintäammattilaisen töitä, yrittäjyyttä ja perhevapaita

2009 Piipahdus autoalalla projektipäällikkönä

2011 Digitaalisista palveluista ja somesta vastaava, Suomen Ekonomit

2016 Isännöintiliitto

MARIANNE FALCK-HVILSTAFELDT

  • Asiantuntija, digitaaliset palvelut, Isännöintiliitto
  • VTM, Helsingin yliopisto 2005
  • Perhe: Ruotsalainen mies, kolme tytärtä ja kaksi kissaa
  • Harrastukset: Punttisali, lenkkeily, lukeminen ja satunnainen ratsastus
Jaa artikkeli

Ammattilaiset