Vierailija

28.2.2018

 Riikka Pajunen 

8 keinoa parempaan palautteeseen

Palautteenanto puhututtaa aina. Esihenkilöille se lienee yksi haastavimpia esihenkilötehtäviä. Työelämässä oman esihenkilön palaute on työntekijälle tärkeintä. Palaute on keskeinen osa elämää ja selviytymistä – ilman sitä on mahdoton elää.

Kaikille meille on elintärkeää saada tekemästämme työstä ja toiminnastamme palautetta – työntekijästä ylimpään johtoon saakka. Sinulla on vastuu siitä, millaista palautekulttuuria itse työpaikallasi viljelet. ”Mitä kylvät, sitä niität.”

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut esihenkilöt oppivat helmikuisessa webinaarissa käytännön keinot korjaavaan palautteeseen. Kävimme läpi tehokkaan kaksituntisen viiden askeleen avulla:

  1. Onnistunut palautetilanne: Mikä on salaisuus?
  2. Kehu, kiitos, kannustus: Voiko hyvää antaa liikaa?
  3. Korjaava palaute: Miten teen sen ratkaisukeskeisesti?
  4. Palautteen vastaanottaminen: Miten hyväksyn kehun ja kritiikin?
  5. Oma kehittyminen: Askeleet paremmaksi ihmisten kohtaajaksi

Nappaa sinäkin tästä sinulle sopivimmat vinkit ja kokeile niiden teho heti tänään töissä tai kotona!

Kyllä työ tekijäänsä kiittää – vai kiittääkö?

Palautekulttuurissamme on paljon kehitettävää. Usein työpaikalla ajatellaan, että palautteen antaminen on vain esihenkilön tehtävä. Palautteen saaminen voi olla vain muutaman etuoikeus. Emme osaa vastaanottaa edes kehuja toista arvostavasti, koska olemme mestareita itsemme vähättelyssä. Missä on vika, jos palaute ei tuota toivottua muutosta?

(Työ)elämässä uuden oppiminen vaatii korjaavaa palautetta vanhoista toimintatavoista.

Mutta miten tehdä se niin, ettei toiselta pääse itku?

  1. Luo luottamusta jatkuvasti ihmisiin, joille annat palautetta. Jatkuva arkinen palautteenanto myös luo luottamusta! Positiivisen psykologian tutkija Barbara Fredrikssonin mukaan positiivista palautetta tulee antaa vähintään kolminkertaisesti, mielellään seitsemänkertaisesti korjaavaan palautteeseen nähden.
  2. Nosta kissa pöydälle heti. Tiimisi oppii, että sinuun voi luottaa – kannustat aidosti ja korjaat toimintaa heti tarpeen tullen. Kenenkään ei tarvitse jännittää palautetilanteita, kun ne ovat luonteva osa työpaikan arkea.
  3. Käytä ME-sanaa. ”Mitä me voisimme yhdessä tehdä tälle asialle, jotta se menisi parempaan suuntaan? Miten minä esihenkilönäsi voin auttaa ja tukea sinua tässä asiassa parhaiten? Miten me onnistumme tässä yhdessä?”
  4. Aloita palaverit positiivisesti: Jokaisen tiimipalaverin alussa voi jakaa jonkun hyvän asian kuluneesta viikosta tai kollegastaan. ”Mistä haluat tällä viikolla kiittää kollegaa?” Palautetaitoja voi treenata töissä joka päivä!
  5. Kysy ja kuuntele. Ennen kuin annat korjaavaa palautetta, pyydä aina ensin henkilöä itse arvioimaan omaa toimintaansa. Useimmiten hän oivaltaa jo asian, ennen kuin annat edes palautetta. Pääsette suoraan miettimään käytännön ratkaisuja.
  6. Rauhoita itsesi ja suunnittele korjaava palaute etukäteen. Pohdi miksi ja miten haluat antaa palautteen juuri tälle henkilölle.
  7. Käytä ratkaisukeskeistä menetelmää: Luo yhteys, kerro havainnoistasi (älä tulkinnoistasi), esitä ongelman sijaan toiveesi jatkoa ajatellen, kiteytä uuden toimintatavan hyödyt ja kannusta henkilöä eteenpäin. Osoita, että uskot häneen ja olet hänen puolellaan.
  8. Vältä MUTTA sanaa, kun annat korjaavaa palautetta. Käytä mutta-sanan tilalla ilmaisua JA. ”Olet tehnyt huikeaa työtä tämän raportin kanssa, ja tässä budjettisuunnittelussa toivoisin sinulta jämäkämpää otetta.”

Kääri hihat ja ryhdy innolla treenaamaan!

Jos kaipaat omalle työpaikallesi lisää positiivista energiaa ja parempia palautetaitoja, ota yhteyttä Riikkaan. Palautteita YKAn palautewebinaarista:

  • Tykkäsin paljon ja aion palata vielä muistiinpanoihini tästä Lisäksi annoin koulutuksen jälkeen ylimääräistä positiivista palautetta työkavereilleni ja siitä tuli hyvä mieli.
  • Kiitos mukavasta ja asiantuntevasta koulutuksesta! Sain uutta virtaa esimiestyöhön ja otin konkreettisesti 
palauteopit ja -keinot heti käyttöön!
  • Kouluttaja oli kivan energinen ja selvästi innostunut aiheesta, ja tämä vaikutti ainakin minulla positiivisesti 
oppimiskokemukseen
  • Tämä oli tosi hyödyllinen ja yllättävän hyvä koulutus!

Lue myös Riikan blogi, miten saat itse lisää palautetta työssäsi ja Mian tarina, miten hän antaa palautetta tiimilleen arjessa. Nappaa lisää vinkkejä myös Riikan haastattelusta Opi antamaan palautetta.

Riikka Pajunen

Kirjoittaja on KM, ratkaisukeskeinen uravalmentaja ja Montevista Oy:n toimitusjohtaja. Riikka Pajusen LinkedIn-profiili

Tilaa Montevistan uutiskirje ja ota seurantaan myös Montevistan Facebook ja Instagram. Saat vinkkejä (työ)arkeesi ja sen parantamiseen!

 

 

Kommentoi

avatar
  Subscribe  
Ilmoita
Jaa artikkeli