Töissä YKAssa

6.3.2020

 Piritta Jokelainen 

Oppimisen ilolla ja uteliaisuudella kohti tulevaisuutta?

Elinikäinen oppiminen on yksilöiden ja yhteisöjen elinehto, kun pyrimme vastaamaan ihmiskunnan kiperiin haasteisiin, kehittämään työyhteisöjen toimintaa tai osallistumaan arkeen digitalisoituvassa yhteiskunnassa. Mitä tunteita koko elinkaaren ajan tapahtuva oppiminen ihmisissä herättää?

Elinikäinen (tai jatkuva) oppiminen on nyt kaikkien huulilla. Ja ihmekös tuo: vaikka ihmislajin selviytyminen tähän päivään asti onkin aina edellyttänyt uuden oppimista, korostuu oppimisen tarve entisestään maailman muuttuessa yhä kiivaampaa tahtia. Elinikäinen oppiminen on yksilöiden ja yhteisöjen elinehto, kun pyrimme vastaamaan ihmiskunnan kiperiin haasteisiin, kehittämään työyhteisöjen toimintaa tai osallistumaan arkeen digitalisoituvassa yhteiskunnassa.

Ihmisten asenteet tai toiminta muuttuvat harvoin pelkän faktan voimalla.

 Sitran toteuttamassa kansalaiskyselyssä selvitettiin, mitä tunteita koko elinkaaren ajan tapahtuva oppiminen ihmisissä herättää. Listan kärkisijan valloittivat positiiviset tunteet, kuten uteliaisuus, innostus, toiveikkuus, tyytyväisyys, ilo ja onnellisuus. Tämä on elinikäisen oppimisen edistämisen kannalta loistava uutinen – ihmisten asenteet tai toiminta kun harvoin muuttuvat pelkän faktan voimalla. Kattavat tilastot ja hyvin rakennetut argumentit elinikäisen oppimisen tärkeydestä riittävät tiettyyn pisteeseen asti, mutta todelliset muutokset edellyttävät järjen lisäksi myös tunnetason liikahduksia. 

Oppiminen herättää ihmisissä intoa ja iloa, mutta entä meitä ympäröivät työelämän muutokset?

Oppiminen herättää ihmisissä intoa ja iloa, mutta entä meitä ympäröivät työelämän muutokset? Näistä olemme tottuneet keskustelemaan pitkälti uhkien kautta: mitä ammatteja tekoäly hävittää, polarisoituvatko työt korkean osaamisen huippuduuneihin ja toisteiseen halpatyöhön, runteleeko ilmastonmuutos toimialat uuteen uskoon? Nämä kaikki muutostrendit ovat mahdollisia ja asettavat uudenlaisia tarpeita oppimiselle ja osaamiselle. Keskustelun rakentaminen uhkakuvien kautta kuitenkin puhuttelee tunteidemme negatiivista ääripäätä eikä välttämättä ruoki omaehtoista, uteliaisuudesta kumpuavaa oppimisen janoa.

Elinikäisen oppimisen ilo, innostus ja uteliaisuus ovat tärkeitä muutosvoimia, joita ei ole varaa nitistää kiireen ja kuormituksen alle.

 Vaikka Sitran kyselytuloksissa kärkeen kiilasivat positiiviset tuntemukset, herättää elinikäinen oppiminen myös riittämättömyyden ja uupumuksen tunteita. Myös aikuiskoulutustutkimus kertoo, että suurin este osallistua koulutukseen on vaikeus sovittaa koulutus yhteen työn kanssa. 

Elinikäisen oppimisen ilo, innostus ja uteliaisuus ovat tärkeitä muutosvoimia, joita ei ole varaa nitistää kiireen ja kuormituksen alle vaan joita pitää vaalia matkallamme kohti tulevaisuutta.

 

Vuosi 2020 on YKAssa elinikäisen oppimisen teemavuosi. Haluamme, että jokaisella on mahdollisuus oppia uutta ja kehittää osaamistaan muuttuvassa työelämässä. Teema näkyy liiton palveluiden kehittämisessä, viestinnässä ja vaikuttamisessa.

Piritta Jokelainen

Kirjoittaja on VTM ja YKAn erityisasiantuntija.

avatar
  Subscribe  
Ilmoita
Jaa artikkeli