Päätoimittajalta

13.12.2017

 Kati Ahtiainen 

Työntekijälähettiläs ei turhia ujostele

Kirjoitin muutama vuosi sitten pääkirjoituksen sosiaalisen median käytöstä työajalla (Selkeät pelisäännöt helpottavat somettelua, 16.2.2015). Näkökulmana oli somen tuomat ajanhallinnan haitat asiantuntijatyöhön.

Kuinka antiikkiselta kirjoitus nyt kuulostaakaan! Työntekijälähettiläistä ei silloin puhunut kukaan, kun taas nykyisin ei termiin voi olla törmäämättä. Mitä sillä oikein tarkoitetaan? Työntekijälähettiläitä ovat kaikki työyhteisön jäsenet, jotka toimivat organisaation puolestapuhujana sosiaalisessa mediassa.

Sen lauluja laulat, kenen leipää syöt… Onko jokaisen nykyään pakko toimia työpaikan viestien äänitorvena? Ei, mutta se kannattaa. Moderni työyhteisö haluaa kannustaa ja kouluttaa henkilöstöään siihen. Työntekijälähettilyyden pitää hyödyttää molempia osapuolia, ei pelkästään työnantajaa. Fiksu työntekijälähettiläs rakentaa samalla myös omaa ammatillista brändiään. Sosiaalisesta mediasta onkin tullut monelle luonteva osa toimenkuvaa.

Yhteiskuntatieteilijälle henkilöbrändäys voi äkkiseltään kuulostaa vieraalta. Yksinkertaisimmillaan siinä on kyse positiivisen mielikuvan rakentamisesta. Oman asiantuntijabrändin rakentaminen on nykyisin helpompaa kuin koskaan. Työkalut ovat saatavilla netissä ilmaiseksi, ja kohderyhmät ovat hashtagin päässä. Tässä muutama vinkki, miten pääset alkuun: Heitä pois turha ujous. Ala seurata alan vaikuttajia. Osallistu rohkeasti keskusteluihin.
Tee asiantuntijuuttasi näkyväksi. Anna myös persoonasi näkyä.

YKAn hallitusta ja valtuustoa on somekoulutettu ”liittolähettiläiksi”. Tänä syksynä on ollut liiton toimiston vuoro. Jokaiselle toimihenkilölle on tarkoitus tehdä oma somesuun­nitelma. Vasta-alkajille suunnittelu alkoi LinkedIn-profiilin luomisesta. Kokeneemmille somettajille asetetaan kohdennetumpia tavoitteita. Alkaako YKAn ääni kuulua paremmin sosiaalisessa mediassa? Ihme on, jos ei.

Löydän kontakteistani monia kovia työntekijälähettiläitä, jotka ajavat sekä työnantajansa että omaa agendaansa. Tiedemaailmasta ihailen tutkijoita kuten Marja-Liisa Mankaa ja Mari K. Niemeä. Valtakunnansovittelija Minna Helle on tuonut Bulevardin neuvottelut someaikaan, ja hänet jopa palkittiin Vuoden viestijänä. Toimittajista on onnistunut brändäämisessä erinomaisesti esimerkiksi Marjo ”Twitterin riiviökuningatar” Ollikainen.

Lähiaikojen somesuunnitelmani on osallistua aktiivisemmin keskusteluihin ja saada rutkasti lisää seuraajia erityisesti Twitterissä. Siksi käytän nyt päätoimittajana viimeisen tilaisuuden
hyväksi ja puffaan itseäni: Seuraa minua
Twitterissä @AhtiainenKati!

Kati Ahtiainen
viestintäpäällikkö

Kati Ahtiainen

Viestintäpäällikkö, VTM
Ura-lehden päätoimittaja

avatar
  Subscribe  
Ilmoita
Jaa artikkeli

Päätoimittajalta

Kuka tahansa voi joutua kiusatuksi

Sinä olet liiton arvokkain voimavara

Sinäkin saatat olla jo liian vanha

Luottamus syntyy avoimuudesta

Trendi johtaa yrittämään

Arkista aherrusta kritiikin keskellä

Varo harmaan ylityön ansaa!