Töissä YKAssa

10.4.2019

 Piritta Jokelainen 

Viestejä oppimisen tulevaisuudesta

Millainen on suomalaisen korkeakoulutuksen tulevaisuus? Onko mahdollista, että tulevaisuudessa jokainen oppija voi löytää innostavaa opittavaa maantieteen ja organisaatioiden rajoituksista riippumatta ja koko korkeakoulukenttä toimii joustavana oppimisen alustana elämänvaiheesta riippumatta? Vision toteutuminen edellyttää ennen kaikkea poliittista tahtoa, kirjoittaa erityisasiantuntija Piritta Jokelainen.

Moi opiskelija! Haluaisitko koota koko Suomen korkeakoulukentän tarjonnasta itsellesi kiinnostavia kursseja vapaisiin opintoihin, suorittaa sivuaineen toisesta korkeakoulusta tai saada pääaineessasi käyttöön osaamista myös muista alan yksiköistä? Onko opintopolkusi polveileva ja tavoitteesi valmistuessasi yksilöllinen osaamisen kokonaisuus?

Huhuu! Juuri sinä, joka kaipaat uutta osaamista työuran eri vaiheiden tiimellykseen! Kiinnostaisiko ammentaa kaikkien Suomen korkeakoulujen avoimesta opintotarjonnasta juuri sinua kiinnostavia kursseja? Olisiko yliopistojen yhdessä tuottama, temaattinen opintokokonaisuus juuri se, mitä asiantuntijana kehittyäksesi kaipaisit?

Ai sulla ei ole vielä opintopaikkaa? Ei hätää! Haluatko tutustua rauhassa korkeakoulujen opetustarjontaan ja suorittaa kursseja eri aloilta tai eri korkeakoulujen tarjonnasta? Pääset jo opinnoissasi alkuun ja teet varmasti hyvän valinnan sitten, kun opiskelupaikan hakemisen aika koittaa!

 

Tällaisia viestejä haluaisin lähettää eri elämäntilanteissa oleville oppijoille. Haluaisin, että jokainen oppija voisi löytää innostavaa opittavaa maantieteen ja organisaatioiden rajoituksista riippumatta. Että koko Suomen korkeakoulukentän osaaminen, viimeisin tieto ja tutkimus olisivat ammennettavissa ruokkimaan niin yksilöiden kuin koko yhteiskunnan uudistumiskykyä. Että koko korkeakoulukenttä toimisi joustavana oppimisen alustana elämänvaiheesta riippumatta.

Sellainen voisi olla suomalaisen korkeakoulutuksen tulevaisuus. Jos korkeakoulujen olisi kannattavaa avata koulutustarjontaansa muillekin kuin omille tutkinto-opiskelijoilleen ja toteuttaa opetusta yhteistyössä, voisi edellä kuvaamani tulevaisuus olla jo lähimmäisen nurkan takana.

Eniten tarvitaan kuitenkin poliittista tahtoa kehittää korkeakoulutusta siten, että keskiössä olisivat oppija ja oppiminen, eivät rakenteet.

Tueksi tarvitaan toki korkeakoulujen ohjausjärjestelmän – rahoituksen, informaatio-ohjauksen ja ehkä lainsäädännönkin – kehittämistä ja tietojärjestelmien rajojen ylittämistä. Eniten tarvitaan kuitenkin poliittista tahtoa kehittää korkeakoulutusta siten, että keskiössä olisivat oppija ja oppiminen, eivät rakenteet.

Nyt on tilaisuus kirjoittaa oppimisen tulevaisuuden viestit uusiksi. Tekstin alusta voi ottaa mallia.

 

YKAn, Suomen Ekonomien ja SYL:n yhteiseen ehdotukseen korkeakoulujen alustamallista voit tutustua tämän videon avulla: https://youtu.be/BT_uBZQXpRM

Piritta Jokelainen

Kirjoittaja on YKAn koulutus- ja yhteiskuntapolitiikan erityisasiantuntija.

avatar
  Subscribe  
Ilmoita
Jaa artikkeli