21.10.2015

 | Teksti: Hannele Tavi 

Mikä fiilis työelämässä?

Palkansaajajärjestöjen Mikä fiilis -kampanja esittää kuvitteellisia kohtauksia tulevaisuuden työelämästä.

– Hyviä uutisia. Tästä hetkestä lähtien minimityöaika on 12 tuntia päivässä, toimittajamies kertoo pyöröovesta juuri kulkevalle naiselle.

– Eikä, nainen toteaa ihmetellen.

– Mikä fiilis? toimittaja kysyy.

– Tosi hyvä! Nythän minun ei tarvitse enää miettiä, mitä tekisin illalla, nainen naurahtaa.

– Olisihan se aikamoista pyöritystä, jos ammattiliittoja ei olisi, toteaa kertojanääni absurdin haastattelun päätteeksi.

Kohtaus on yksi viidestä humoristisesta tv-spotista, jotka ovat palkansaajajärjestöjen imago- ja järjestäytymiskampanjan ytimessä. Mikä fiilis? -kampanja näkyy televisiossa, elokuvateattereissa ja sosiaalisessa mediassa loka–marraskuussa.

Yli kahta miljoonaa palkansaajaa edustavat SAK, Akava ja STTK muistuttavat kampanjallaan, että kuulumalla ammattiliittoon voimme vaikuttaa tulevaisuuden työelämään.

Mikä fiilis? -kampanjan ensimmäinen vaihe talvella 2014 nosti esiin palkkatasa-arvon, työpaikkakiusaamisen, nollatuntisopimukset ja korvauksettomat ylityöt.

Kampanjan toisen aallon aiheet on valittu keväällä 2015 toteutetun kohderyhmätutkimuksen tulosten perusteella. 20–35-vuotiaiden järjestäytymättömien palkansaajien kohderyhmässä nousi esiin huoli työelämän heikennyksistä.

Nuoria palkansaajia mietityttivät muun muassa oikeudenmukainen palkkaus, lomaoikeus, riittävä vapaa-aika, perhevapaat sekä irtisanomissuoja.

Kampanja on vahvasti esillä YouTubessa, netti-tv-palveluissa ja sosiaalisessa mediassa. Mikä fiilis? kuuluu lisäksi radiossa ja se nähdään valkokangasmainonnassa elokuvateattereissa.

Lue lisää: Mikäfiilis.fi
Seuraa kampanjaa Facebookissa: http://www.facebook.com/mikafiilis

Jaa artikkeli

Edunvalvonta