8.12.2016

 | Teksti: Alisa Kettunen 

Ulkopolitiikkaa pintaa syvemmältä

Parempaa ulkopoliittista keskustelua. Vuonna 2011 perustetulla ulko- ja turvallisuuspolitiikka käsittelevän The Ulkopolitist -verkkolehden tavoite on selkeä.

Meillä on ollut sama tavoite alusta asti: haluamme edistää ulkopoliittista ja kansainvälisiä asioita koskevaa keskustelua Suomessa, toteaa Christopher Rowley, yksi verkkolehden perustajista.

Asiantuntevalle sisällölle on myös löytynyt kiinnostusta. Täysin vapaaehtoisvoimin sisältöä tuottavan The Ulkopolitistin lukijamäärät ovat kasvaneet melkoisesti parin viime vuoden aikana: kun ensimmäisenä toimintavuotena lukukertoja oli noin 20 000, vuonna 2015 niitä oli jo 140 000.

Toiminnan kehittäminen kasvamisen myötä osoittautui kuitenkin haastavaksi pelkällä kengännauhabudjetilla.

– Meillä oli ollut pitkään ajatus, että tästä halutaan oikeasti tehdä iso juttu. Mutta vastaan tuli aina se, että resurssit eivät riittäneet esimerkiksi siihen, että voisimme tehdä uudet ja paremmat nettisivut tai järjestää tapahtumia tai uudistaa toimintaa. Halusimme nostaa toiminnan tasoa, tehdä uudet nettisivut sekä tuottaa uudenlaisia sisältöjä kuten podcasteja ja videoita.

Make it or break it – tavoitteena kymppitonni

Uudistuksia ja parannuksia varten The Ulkopolitistin toimituskunta päätti järjestää joukkorahoituskampanjan.

– Joukkorahoituksen toinen puoli on myös aina se, että kampanjoiden kautta pystyy tiedottamaan omasta toiminnasta ja olemassaolosta. Näin mahdollisimman moni ulkopoliittisista ilmiöistä kiinnostunut pystyi tukemaan toimintaa, Rowley kertoo.

Joukkorahoituskampanja järjestettiin Mesenaatti.me-palvelun kautta alkukeväästä. Kampanja kesti kuusi viikkoa, ja tavoite asetettiin korkealle, 10 000 euroon.

– Taustalla oli ajatuksena, että make it or break it. Koska kampanjan järjestäminen tulisi viemään todella paljon työtä, päätimme tähdätä saman tien korkealla. Oli myös reilua lukijoita kohtaan, että kampanja tehtiin täysillä.

Panostus intensiiviseen kampanjointiin kannatti. Some-markkinointi, videot ja erilaiset vastikkeet mukeista saunailtaan kerryttivät loppusummaksi 11 742 euroa. Kampanjointi sai mukaan niin vanhoja kuin uusia lukijoita ja toi verkkolehdelle toivottua näkyvyyttä.

Uskallus laajentaa toimintaa

Hyvin onnistunut kampanja oli myös osoitus siitä, että tekeminen kannattaa. Lukijoilta saatu luottamus rohkaisi kehittämisen lisäksi laajentamaan toimintaa. The Ulkopolitistissa onkin ollut käynnissä laaja organisaatiouudistus viime kuukaudet. Alkuperäinen kahdeksan hengen kirjoittajaryhmä kasvoi ensin kahteenkymmeneen, ja tänä syksynä kirjoittajien määrä kasvoi 66:een.

– Ilman joukkorahoituskampanjaa emme olisi uskaltaneet lähteä laajentumaan näin isosti. Verkkolehdestä on kasvanut asiantuntijaverkosto, josta muodostetut alatoimitukset kirjoittavat tietyn aihepiirin juttuja, Rowley kuvailee.

The Ulkopolitist on asiantuntijamedia, jonka kirjoittajat ovat perehtyneet asiaansa opintojen tai muun kiinnostuksen kautta. Valtaosalla kirjoittajista on yhteiskuntatieteellinen koulutustausta, mutta mukana on nykyään myös selkeästi toimitukselliseen työhön keskittyviä tekijöitä, kuten kielenhuoltajia.

– Haluamme olla tekemässä yleistajuisempaa, mutta kuitenkin syvällistä analyysia. Nyt kun lehteä tehdään joukkorahoituksen ja tekijäkunnan laajentumisen myötä entistä paremmin, teemme myös enemmän yhä ajankohtaisempia ja lukijaystävällisempiä juttuja.

Mukaan on tullut myös uusia yhteistyökuvioita. Ulkopoliittisen Instituutin kanssa ollaan tiiviisti yhteydessä, ja esimerkiksi Ylioppilaslehden kanssa on aloitettu podcast-sarja, jossa seurataan matkaa kohti Donald Trumpin Amerikkaa.

Onpahan The Ulkopolitist ollut myös hiljattain Tanskassa avatun verkkolehden esikuvana. Kun uskoo omaan tekemiseen ja saa kiinnostuneet joukolla mukaan, kaikki on mahdollista.

Jaa artikkeli

Ilmiöt